Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

måndag 27 april 2015

Ett nytt husdjur...?

På Ölmbrogården som ligger utanför stan är det inte ovanligt att man ser vilda djur då och då...
Förra veckan då jag skulle gå hem på eftermiddagen, då jag kom ut i hallen stod två herrar från trygghetsboendet Gläntan framför ytterdörren, de såg ut att vara på väg ut. Men de stod och tittade på något vid dörren.
-Hej, vad gör ni, frågade jag.
- Vi var på väg ut i solen, sa den ena herren.
- Man han är i vägen, den andra pekade mot glasrutan på dörren.
Jag tittade ut. Precis mot glasdörren stod en stor fågel och tittade in på oss. Han spankulerade utanför dörren. Sen gick han in i Gläntans trädgård på framsidan och spankulerade runt. Helt orädd.
Herrarna vågade sig ut till slut, de ville inte skrämma fågeln, men han var inte lättskrämd, han gick fram och tillbaka utanför trots att herrarna satt i solen.
- Ser ni, nu har ni fått ett nytt husdjur, sa jag.
- Nej bevare oss väl, sa herrarna.

Image and video hosting by TinyPic

//Therese Heden Ölmbrogården

Inga kommentarer: