Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

onsdag 5 augusti 2015

Veckans ord...

...blir texten till den härliga låten Sommar och sol med Sven Ingvars. Nu har vi haft ett par dagar med lite sol och värme!
I måndags var medborgarskolan och sjöng för oss,så härligt, det sjungs, klappas i händerna och "guppas" runt i rullstolar, vi kunde inte sitta still när de avslutade med denna härliga låt!

Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

När livet blir för tråkigt eller dagen blir för grå
då tar jag till ett eget litet knep,
en fånig liten ramsa som jag hittat på
som handlar om det bästa jag vet.

Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doften av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

På morron när jag vaknar och drar upp min rullgardin
så kanske regnet bara öser ner.
Då blundar jag och nynnar på en melodi
som handlar om det bästa jag vet.

Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

När vintermörkret sänker sig så dystert på vår jord
då har jag som en magisk hemlighet,
en fånig liten ramsa med sånna ord
som handlar om det bästa jag vet...

//Marie-Helén Vintrosahemmet


Inga kommentarer: