Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

fredag 15 mars 2013

Veckans ord...

... blir en text som Eva Ahremalm sjöng så vackert för oss på Värdegrundsdagarna. Musiken var Simon & Garfunkels Scarborough Fair. Den svenska texten är av Siv Andersson. Det var så vackert och fint framfört . Tänk vad dofter kan förnimma gamla minnen och upplevelser...

Dofter jag minns

När jag möter de dofter jag minns
Förs jag bort dit minnena finns
En doft kan bära bilder  från förr
Andas in så öppnas en dörr

Ull full med fukt är som lyktor av snö
Lovikavantar, en hand kall och röd
Apelsin en isbelagd sjö
Skridskor med pappa... men nu är han död
En doft kan bära bilder från förr
Minnen jag saknat och trodde jag glömt
Andas in så öppnas en dörr
Lukt är ett sinne som vårdar så ömt

Bokmärken doftar en bästis på sju
Vart tog hon vägen, ja var finns hon nu
Såpat golv vårt sommalovshus
Massor av bus och mitt livs första rus
En doft av viol är en brudnäbbsbukett
En trevande kyss finns i lukten av hö
Mamma känns i soltorkad tvätt
Multnande löv är min flickväns/pojkväns adjö

Cocos är värme som färgar min hud
En tågluff till Rom och en charter till Kos
Spädbarns fjun bär doft av små ljud
 Under av liv som välsignades oss
Och mjölk som är söt doftar ömmande bröst
Asfalt som ångar är barfotaspring
Salubrin är gråt som blev tröst
Doft är ett minne som sparar allting

När jag möter de dofter som finns
Förs jag bort dit minnena finns
En doft kan bära bilder från förr
Andas in så öppnas en dörr

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: