Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

söndag 13 juli 2014

Världens under...

Tänk vad konstigt vissa saker är. En del saker kan man inte riktigt förstå sig på men underbara kan de vara ändå. Som att tack vare en liten maskin (dator) kunna se och prata med sin son fast han bor i Tyskland.
En av våra boende är helt förundrad över att det går och när minnet ibland inte vill fungera som det än gång gjorde får man bli lika förundrad varje gång.
Så när jag säger att du ska få prata med din son, bryter ett stort leende fram sedan tittar du allvarligt på mig och frågar om jag menar allvar.
"Du skojar väl inte med mig nu? Ska jag verkligen få prata med honom.?"
Så jag får lova att jag inte skojar och det är verklighet, att det verkligen går.
Efteråt är det fortfarande lika svårt att förstå att det verkligen gick.
En liten guldkant på vardagen det är vad det är.

Inga kommentarer: