Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

onsdag 6 augusti 2014

Veckans ord...

...blir texten till En kväll i juni, låten Lasse Berghagen sjöng igår på Allsång på Skansen, tjatar på om detta..men sång och musik är verkligen en sådan glädjekälla , kan väcka liv och glädje i oss! Och den här sången är så härlig!

Ja det va´en kväll i juni, då när sommaren e´som bäst
hon dansade för morfar som hon gillar allra mest.
Hennes morfar satt å nynna på en sommarmelodi
plötsligt spratt de´till i gubben, han blev ung och han blev fri

Han tog av sig sin kavaj
sparka av sig båda skorna.
Å så spotta´han ut snuset
och sa min sköna får jag lov
hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng.

Så mindes han och sa;
Ja du skulle sett din mormor, hon va´lika grann som du
där hon dansade i gräset likadant som du gör nu
hennes hår var blekt av solen hennes mun var smultronröd
hon va´ljuvlig som en lilja hennes kärlek va´som glöd

Så jag tog av mig min kavaj
sparka av mig båda skorna.
Å så spotta´jag ut snuset
och sa min sköna får jag lov
hon var vacker, jag var stolt, rak i ryggen som en fura
det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng.

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: