Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

fredag 29 juni 2012

Vår salutogena resa...

Här kommer ett inlägg från vår Områdeschef Fredrik Bergström:

Då har jag kommit till en station på vår gemensamma resa där jag kommer att kliva av.

Från och med 1 september koncentreras mitt ansvarsområde till att enbart omfatta hemvård. Det blir en ny spännande resa för mig.

I samma veva så tar en kollega till mig, Margaretha Dahlén, över ansvaret för Ölmbrogården, Vintrosahemmet och alla andra vård och omsorgsboenden i Örebro.

 Jag vinkar av er alla när ni fortsätter denna spännande resa. Innan ni far vidare så kan jag berätta att ett spännande ressällskap kommer att ansluta till Ölmbrogården.

Ölmbrogården kommer att vara med i något som kallas för ett ”Salutogent nätverk”. Nätverket består av äldreboenden från åtta kommuner..
Alla boenden har ett salutogent arbetssätt som syftar till att stärka känsla av sammanhang (KASAM).
Mer att läsa om denna spännande del av resan finns på: http://www.fortbildningab.se/ao/?location=1,1&page=1&kursnr=7225

Lycka till på er fortsatta resa

Med vänliga hälsningar

Fredrik Bergström

Områdeschef

Inga kommentarer: