Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

fredag 25 oktober 2013

Veckans ord...

blir en vacker text av Peter Lemarc.

Små simpla ting.

Låt mej se solens första strålar slinka genom min gardin
skänk mej en bra dag
bara en morgon som som är fin
kom med ett hjärtslag
en stillhet och ett andrum nu, jag ber

Och ge mej någon att älska
nån att bry mig om
nån jag kan göra lycklig
ja, någon som finns här och väntar
när jag kommer hem och fallit ner

Ge oss sen mat för dagen och en sup varje helg
tårar att gråta, skratt varje kväll
det låter lite, men jag fordrar faktiskt inte mycket mer

Åh
bara små simpla ting som gör livet nånting värt
Åh
det är väl inte för mycket begärt

Ge mej en god gammal vän jag kan lita på
som är beredd att lyssna och ringer då och då
helt utan orsak bara för att fråga hur jag mår

Jag vill ha mänskor runt mej jag kan höra till
och låta min hand alltid vara verksam, låt den aldrig vara still
ge mej styrka att lära av dom misstag jag begår

Åh
det är de små simpla ting som gör livet nånting värt...

Ge mej något att tro på, nåt att hoppas på
hur otänkbart det än verkar att nånsin kunna nå
men låt mej ändå kunna nudda himmelen ibland

Jag vill alltid vara fri, så fri man nu kan va
lär mej leva nu och glömma morgondan
jag vill ha mod att riskera allt jag håller i min hand

Åh
Utan små simpla ting är livet inte mycket värt
det är väl ändå inte för mycket begärt
sånt som gör att jag förmår att ta ett andetag till
inga under jag begär, inget omöjligt jag vill
bara små simpla ting som gör livet nånting värt
det är väl ändå inte för mycket begärt 

Åh
Det är små simpla ting som gör livet nånting värt...

Ge mej något att tro på, nåt att hoppas på
Hur otänkbart det än verkar att nånsin kunna nå
Men låt mej ändå kunna nudda himmelen ibland

Jag vill alltid vara fri, så fri man nu kan va
Lär mej leva nu och glömma morgondan
Jag vill ha mod att riskera allt jag håller i min hand

Åh
Utan små simpla ting är livet inte mycket värt
Det är väl ändå inte för mycket begärt
Sånt som gör att jag förmår att ta ett andetag till
Inga under jag begär, inget omöjligt jag vill
Bara små simpla ting som gör livet nånting värt
Det är väl ändå inte för mycket begärt 

//Marie-Helén Vintrosahemmet


Inga kommentarer: