Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

torsdag 30 augusti 2012

Kom, kom...

Idag möttes jag  av en våra boende i korridoren, hon strålade med hela ansiktet och sa:
-Kom, kom...jag vill visa dig något...Hon tog mig i handen och vi gick in på hennes rum.
Där gick vi fram till hennes köksbord och så sa hon:
- Titta vad jag har fått, är det inte underbart!
Där på bordet stod en tallrik kantareller!
-Jag älskar kantareller, sa den boende. Gör inte du?
- Jo, sa jag. Jag älskar också kantareller.
- Ja, sa vår boende nöjt nu ska jag rensa och ikväll ska vi steka och äta dem!
- Va härligt, sa jag.
Det var den boendes kontaktperson som plockat svampen åt henne, för att hon vet att hon älskar kantareller! Tänk att man kan göra någon så glad! Vi tog kort på den rensade svampen, här ska ni få se!

//Therese Ölmbrogården.

Inga kommentarer: