Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

fredag 24 oktober 2014

Veckans ord...

...blir en dikt av Ingegerd Ahlin.

Hösten går vid min sida

Hösten går
vid min sida,
följer mig
genom min grind,

går över
gulnande hedar,
går under feberröd
lind,

drar genom
suckande skogar,
följer vart steg
som jag tar

söker på
skymmande stränder
efter ett tecken,
 ett svar.

Hösten går
vid min sida
tomhänt
med famlande gång.

Letar i tigande dalar
efter ett
solblänk,
en sång.

Hösten går
vid min sida - -
men bak dess
trasgranna skrud

brinner så sällsamt
 en pärla
klart som en blick
från en gud.

Hösten går
vid min sida,
blommorna
trampas till sår.

Men under
blödande tuvor
slumrar så stilla
en vår.

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: