Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

tisdag 14 juni 2016

Fotboll, Håkan, mota kor o mycket annat...

...det är vad som kan avhandlas på en dag här på hemmet!
Fotboll - Zlatan, hur är han? bor han i Sverige? har han familj? frågorna kommer och jag svarar så gott det jag kan, bor inte i Sverige, har familj, två pojkar...ett maskrosbarn, riktig saga hans liv, en pojkdröm som gått i uppfyllelse! Fotbolls EM, tänk vad svenskar som åker dit, du berättar för mig om över 100 000 personer som ska dit! Vilken resa! Du pratar om att du var målvakt när du var ung!
Bildresultat för zlatan

Håkan Hellström, vad är det för kille egentligen, det pratades om honom hela förra helgen? Du som frågade hade aldrig hört om honom, jag berättar, hämtar min telefon och visar en snutt jag spelat in, på alla människor, Håkan och musiken...spelar upp en favorit låt, du tycker det är kul att få veta saker du inte haft koll på!



Hos nästa pratas det om mamma och kor som skulle skötas, som gick ute på somrarna och skulle gå ut och mjölka i hagarna, hur du fick stå och klia kossorna för de skulle stå stilla när mamma mjölkade! Du visar kort på mamma och pappa, ert hus...
Det är tjusningen med vårt arbete, allt man får berättat för sig och kan berätta om!
Bildresultat för kor

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: