Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

onsdag 14 maj 2014

Veckans ord...

...blir en ramsa ur boken Barnens ramsbok. Det är kul att läsa ramsor för varandra, se vad man kommer ihåg, en del har lite andra ord, men oftast kommer man ihåg dem man kunde som barn.
Den här ramsan stämmer nog en hel del om hur de som bor på våra boende hade det som unga!

Säg, vad ska du göra hela denna vecka?
Ack, jag vet knappt, hur dagarna ska räcka.
Måndag ska jag mjölka Rosa-Gull och Stjärna.
Tisdag ska jag skumma grädden i min kärna.
Onsdag ska jag ysta mjölken, som är kvar.
Torsdag ska jag kärna smör åt far och mor.
Fredag ska jag baka bullar hela dan.
Lördag ska jag sälja ost och smör i stan.
Söndag, när jag kaffe fått med bröd och smör och ost,
ska jag bort till kyrkan gå och lyssna till vår prost.

Man undrar hur den ramsan skulle låta i vår tid? Vi får hitta på en!

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: