Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

söndag 18 augusti 2013

Fina minnen...

av far och mor! Du berättar om hur fint och bra du hade det hemma, och hur fina minnen du hade av din barndom.
 Ni sjöng mycket tillsammans , din pappa spelade munspel och du gitarr, sen sjöng ni tillsammans, din favoritsång sjöng du sedan för mig...

 Hälsa dem därhemma

 I den stora tysta natt,
 står jag här vid skeppets ratt,
 under himlens stjärnehär,
 man på post mig satt.
 Efter lång och strävsam dag,
 hör jag fjärran vingeslag,
 svalors flock, som åter går,
 mot norr, mot ljus, mot vår.
 Ref:
 Hälsa dem därhemma,
 hälsa far och mor.
 Hälsa gröna hagen,
 hälsa lillebror.
 Om jag hade vingar,
 flöge jag med dig.
Svala, flyg mot hemmet,
 hälsa ifrån mig.
 Lilla svala, fastän svag,
 dag och natt, och natt och dag.
 Förer mig till målet fram, på snabba vingeslag.
 Svala, tänk också på mig!
 Görna flöge jag med dig!
 Hemma står väl ängen grön!
 Oh, svala hör min bön.
 Ref:
 Hälsa dem därhemma...

 //Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: