Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

fredag 2 augusti 2013

Kortidsboendet Gläntan på Ölmbrogården

Nu tänkte jag att jag skulle berätta vad korttidsboendet Gläntan har för sig nu under sommaren...
Förra veckan då jag var på väg hem i värmen, vandrade bort mot parkeringen möttes jag av ett glatt gäng som kom från fotbollsplanen i Ölmbrotorp.
Boende och personal gick och skrattade och pratade, de bar på en picnickorg. Det visade sig att de vart på picnic i närområdet i det vackra vädret...
Härligt! Alla var på gott humör!
Nästa dag hörde jag att det planerades en till picnic, att man skulle gå ut och fika någonstans med en korg i handen. Tänk, frisk luft, få vara ute, motion, att umgås och fika, allt på en gång. Det gör gott i själen!
Igår, torsdag var jag själv nere på Gläntan för att hjälpa till lite...
Då träffade jag Gläntans underbara feriepraktikant. Hon satte guldkant på Gläntans boendes tillvaro.
Jag såg att de tyckte att det var väldigt trevligt att hon satt i matsalen och pratade med alla. Hon serverade frukost. Bara sådana små saker att det lades färsk frukt i filen är ju en liten guldkant!

//Therese Heden Ölmbrogården.

Inga kommentarer: