Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

tisdag 12 november 2013

Veckans ord...

...blir en liten ramsa ur en bok vi läst en hel del just nu!

 Det är boken Rida rida ranka, en något omarbetad upplaga av Johan Nordlanders och Jenny Nyströms rikt illustrerade Svenska barnboken som publicerades i två delar 1886-1887.
Det är vaggvisor, gåtor, ramsor, ordspråk....en del känner vi igen, men det är mycket som vi inte hört eller minns längre!

Idag blir det en vaggvisa!

Tula hem och tula vall,
tula långt åt mossen.
Kål fick jag, när jag kom hem,
kål fick jag i påsen:
mjölken var båd´gul och blå
osten fick jag litet å,
smöret smakte jag aldrig.

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: