Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

fredag 17 januari 2014

Veckans guldkorn

Denna veckas guldkorn kom till oss idag...

När jag var inne hos en av våra boende på morgonen och han tagit på sig sin skjorta tog han initiativet till att knäppa knapparna i skjortan själv. Något vi ofta få hjälpa till med i vanliga fall...
För skjortknappar är små och knepiga att knäppa, då ens händer inte längre riktigt vill, som man själv vill att de ska göra...
Men idag...visade den boende tydligt att denne ville klara detta själv. Jag satte mig försiktigt bredvid på sängkanten och hejade på knapp efter knapp. Det var svårt, mycket svårt, det syntes och det gällde att ha tungan rätt i mun och det krävde stor koncentration och envishet.
Den boende arbetade enträget på tills alla knappar var knäppta till och med manschett knapparna.
När sista knappen var knäppt viskade den boende:
- Jag klara det... och gjorde en seger gest!

Vad härligt, det är länge sedan jag sett just  den boende så nöjd, precis som att denne just klarat av vasa-loppet eller ett maraton!
Tänk att något som vi personal kanske tycker är så lätt att utföra, kan vara en sån seger att klara för en av våra boende...

//Therese Heden Ölmbrogården.

Inga kommentarer: