Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

onsdag 29 januari 2014

Veckans ord...

...blir en dikt av Karin Boye.

Jag ser min hand

Jag ser min hand:
ett tjockt blad,
krökt till skydd och lä,
en köttig katusblomma,
dunstande svalka i hettan,
värme i kvällens kyla;

Jag ser min hand:
klåfingrig,
en aldrig stilla råtta,
gnager och gnager,
lite här, lite där,
och tror sig bättra brodden.

Jag ber bevekande
de djupets makter,
som formar och för den handen:
ge den plantans stillhet
och blomvis vila
för broddens skull, där den spirar

//Marie-Helén Ardeman Vintrosahemmet

Inga kommentarer: