Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

tisdag 17 april 2012

Livets gång....

...och livets slut. Det är något vi alla vet, att den dagen kommer, när livet tar slut...men det är alltid svårt att acceptera, även fast det kan kännas som en befrielse när någon är svårt sjuk. Det är en älskad och kär person som lämnar oss...
Det har varit många farväl här hos oss nu under en period. Tar tröst av en fin dikt av Bo Setterlind "Döden tänkte jag mig så", där han liknar döden vid en gammal odalman och sig själv som en liten harpalt som lyfts upp i odalmannens korg, där den slutligen somnar.

Veckans dikt

Det gick en gammal odalman
och sjöng på åkerjorden
Han bar en frökorg i sin hand
och strödde mellan orden
för livets början och livets slut
sin nya fröskörd ut
Han gick från soluppgång till soluppgång
Det var den sista dagens morgon
Jag stod som harens unge, när han kom
Hur ångestfull jag var inför hans vackra sång!
Då tog han mig och satte mig i korgen
och när jag somnat började han gå
Döden tänkte jag mig så

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: