Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

måndag 30 april 2012

Veckans ord...

håller fast vid våren.. den är så underbar, vi gläds åt det som händer var dag. Det finns så mycket att prata om, vad gäller våren.
Vad man tycker om den, om trädgårdsarbete, om frösådder, jordbruk.. minnas och prata om allt roligt man gjort sköna vårdagar, och speciellt denna dag sista april! Många, många minnen som vi tar fram idag!
Idag blir det en del av en sångtext istället, en som vi alla har lyssnat på eller sjungit!

Vintern rasat ut

Vintern rasat ut bland våra fjällar
drivans blommor smälta ner och dö
Himlen ler i vårens ljusa kvällar
solen kysser liv i skog och sjö
Snart är sommaren här i purpurvågor
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor
och i lunden dansa källorne

Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar
ut till landet, ut till fåglarne
att jag älskar dem, till björk och lindar
sjö och berg, jag vill dem återse
se dem än som i min bardoms stunder
följa bäckens dans till klarnad sjö
trastens sång i furuskogens lunder
vattenfågelns lek kring fjärd och ö

Lyssna vill jag, huru vinden susar
uti halvutspruckna björkars lund
spegla mig i sjön, där, anden krusar
med sin kör det mångbeglänsta sund
och i famnen av naturen drömma
vårens dröm, som ingen tröttat än
och i min sorg i jaktens lund förglömma
fri som skyn där uppå himmelen.......

//Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: