Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

måndag 8 april 2013

En stund för bara dig...

Du pratar inget längre… i alla fall inte med ord.
Du sitter framför köksbordet och väntar på att det ska bli kvällsmat om en stund.
Jag sätter mig bredvid dig och jag lägger artikeln om våran blogg framför dig på bordet.
Du lutar dig framåt i stolen och tittar på artikeln, tar fingrarna och drar lite över bilden på en av vår personal och en av damerna som bor på boendet.
Du ser koncentrerad ut.
Jag frågar om du känner igen dom, du tittar upp på mig och ler.
Jag börjar läsa artikeln för dig medan du fortsätter att fingra lite lätt på pappret.
Efter att jag läst färdigt tittar jag på dig, du tittar på mig och ler stort och lutar dig bakåt i stolen igen.
Du ser nöjd och belåten ut… du har fått en stund som bara är för dig.

//Elisabeth Heden Ölmbrogården
 

Inga kommentarer: