Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

fredag 19 april 2013

Veckans ord...

...blir en skojig text! Den sjöng Eva Ahremalm för oss på Värdegrundsdagarna som jag berättat om förut. En text av Olle Adolphson.

Sign. "Karlsson - Evig vår"

Det var när sommarnatten kom
 med doft från skog och mark.
Då såg jag dig en enda gång
 i Västerviks Folkets park. Du var det vackraste jag sett
 och hade ljusröd kjol
 din hud var brun, ditt hår var slätt
 och långt och blekt av sol.
 Jag ödde bort den bästa chans
 som livet nånsin ger.
Vi dansade en en enda dans
 sen såg jag dig aldrig mer.

 Jag undrar om du minns mig än
 och hur du har det nu.
Det var ju ganska länge sen -
 om sommaren - 37.
 Du blev väl säkert någons fru
 och hoppas det gick bra.
 Men kanske går du ensam nu
 och har det liksom jag.
Och om du detta läsa får
och du vill träffa mig
så skriv till "Karlsson - Evig vår"
och vet att jag väntar dig!

 Helga Andersson
Jag läst din efterlysning nu
 min återfunne vän.
 Jag fattar att det var just du
jag såg för länge sen!
 Du anar ej vad det var trist
 att du försvann så där!
 När jag gick hem till mig till sist
 så grät jag och var kär.
 Jag sökte dig varenda gång
 så länge sommaren fanns
 du var så glad, så smärt och lång.
 Men jag såg dig ingenstans
Jag bor här i Skellefteå
och har det som jag kan.
Sen fick jag mina ungar två
men fick aldrig någon man.
 De bilder som jag skickar dig
behåll dem kära du.
 De föreställer båda mig
 - så här ser jag ut nu.
 Jag heter Helga Andersson
jag väntar natt och dag!
Kom Karlsson, tag mig härifrån
 kom Karlsson och gör mig glad!

 //Marie-Helén Vintrosahemmet

Inga kommentarer: