Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

tisdag 30 april 2013

Härlig helg...

...har det varit. Så mycket liv och rörelse på huset! Solen värmde ju skönt så det blev flera små promenader, "titta ut, känna på vårluften" och kolla in våra nya planteringar från i höstas. Och så väntar vi förstås på rabarbern! Den börjar titta upp, knubbig och grann! Vi längtar efter den så under tiden får vi ta ur frysen...

Vi har haft födelsedag i helgen så vi bestämmer att vi ska baka en tårta med rabarberkompott i mellan och marängtäcke ovanpå. Vi har flera damer som prenumererar på veckotidningar med massor av läckra recept, så vi provbakar oss fram, tanterna är glada att vi får användning av deras tidningsrecept.
Vi hjälps åt och på eftermiddagen doftar det gott av nygräddat! Vi dukar fint och njuter tillsammans.

Image and video hosting by TinyPic


Image and video hosting by TinyPic

//Marie-Helén och Gunilla Vintrosahemmet


2 kommentarer:

Gunilla Arneström sa...

Vilken spännande tårta ! Hur smakade den ? Jag har aldrig hört talas om eller smakat tårta med rabarberkompott. Jag skall googla om jag hittar recept,kanske kan bli avslutningstårta till mitt berättarcafé.

Ölmbrovintrosa sa...

Hej! Tårtan blev väldigt lyckad och god! Den var annorlunda, syrlig och lagom söt, med den krispiga marängen ovanpå! En klick len grädde till blev perfekt! Ska se om jag hittar tidningen på måndag så skriver jag receptet här på bloggen.
Med vänlig hälsning Marie-Helén Ardeman undersköterska Vintrosahememt