Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

onsdag 10 april 2013

Veckans ord...

...en dikt av Dan Andersson.

Vårkänning

Jag vet, var spindlarna spänna
i vassen, nät över vattnen
var den skummaste dagningen dallrar
i den blommande ljungens skogar.
Jag har räknat bäckens dammar
av korslagda, nerblåsta grenar,
från kärrlandets mörkgula björkar-
jag har sett, var de unga uttrarna
gå att jaga i grumliga vågor
under lösa, gungande tuvor
och gula, vaggande land.
Jag har känt det dunklaste dunkla,
som lever och njuter och lider
under gräsens flätade täcken,
som kravlar och krälar och kryper
och fångar och dödar och äter
och avlar och dör för att leva
pånyttfödd i kommande tider...
Jag vet alla vägar för vattnet,
där de nyfödda bäckarna mumlar,
under mossornas multnade skogar,
under böljande lövverk, som myllra
av kvickbent och svartbrunt och maskvitt,
som väntar på växande vingar
till soldans i berglandets vår.

//Marie-Helén Vintrosahemmet




Inga kommentarer: