Om oss

Vintrosahemmet och Ölmbrogården är två vård- och omsorgsboenden som geografiskt ligger i olika delar av Örebro kommun, men tillhör samma vård- och omsorgsområde. Våra boenden arbetar med ett hälsofrämjande, så kallat salutogent förhållningssätt. Vi som skriver heter Marie-Helén Ardeman, Vintrosahemmet och Therese Nilsson, Ölmbrogården. Vi är två undersköterskor som tillsammans med våra medarbetare vill förmedla en positiv syn på äldreomsorgen idag!

lördag 27 april 2013

Veckans ord...

...blir en härlig text om våren!Den börjar ju så sakta komma, men den tvekar i år, iallafall temperaturmässigt! Men vi blir glada för alla vårtecken vi får och gläds åt dem och väntar på fler...

Dagens text är en sångtext skriven av Lasse Dahlquist.

Då börjar livets vår

 Tänk att jag känner
pulsarna bränner
men vet jag inte alls vad det är
Något skall hända
men vad skall hända?
Kan det va´möjligt att våren är här?

När solens varma strålar smälter snön
och vinterns is ger upp sin kamp med sjön
När spröda knoppar syns på björk och rönn
Då börjar livets vår
Små blyga tussilago tittar fram
som stjärnor tindra de i vägens damm
De nyss från solen fått ett telegram:
"Nu börjar livets vår"
Naturen spelar upp en symfoni
till Moder jord
Det är den evigt unga melodi
som ej tolkas i ord
När första lärkan sjunger i det blå
en sång som heter: "Man bör vara två"
då kan du vara ganska säker på
Då börjar livets vår.

Tystnat har skratten
ljusnat har natten
Balen är slut och vi måste gå
Tänk att det hände
att "han  den ende"
fick sista dansen som jag väntat på

Vi vandra sakta arm i arm allén
Den friska morgonluften känns så ren
Vi skämta smått om lyktans skarpa sken
Så börjar livets vår
Vid porten vill han gärna kyssa mej
Helt kvinnligt söker jag få fram ett "nej"
men konstigt nog de orden kommer ej
Så börjar livets vår
Jag hade föresatt mig vara stark
men vad blev jag?
Uti hans famn som var förbjuden mark
blev jag plötsligt så svag
Jag ville stanna hela natten lång
och lyssna till en ljuvlig fågelsång
och möta nya dagens soluppgång
Så börjar livets vår

//Marie-Helén Ardeman Vntrosahemmet

Inga kommentarer: